Yoğunlaşma teknikleri genellikle özel bir nesnenin yaşantısı üzerinde dikkatin irade yoluyla toplanmasını kapsarlar: Mum alevi gibi fiziksel bir nesne, mutluluk duygusu gibi bir duygu heyecan. ZEN bulmacaları ve tarot falı gibi (KOAN) filozofik çelişkiler ya da tüm düşün çelerin yokluğu gibi daha genel bir durum.
Dikkatin belirli bir nesnede toplanmasıyla yoğunlaşma, dikkatin sürekli doğal akışım keser. Hem insanlığın sürekliliği hem de gelişmenin merkezi olarak dikkatin daha büyük mutluluk yönündeki doğal eğilimi zihnin ana niteliğidir. Dikkatin bu hiç kesilmeyen akışım her ne olursa olsun kesmek için, bir kimse önemli ölçüde güç harcamak zorandadır. Eğer başarırsa, geçici bir süre, çevredeki değişiklikten kurtulur ve bunun sonucu olarak, kendini uyanıklığın daha sakin düzeylerinin genişlemesinden ortaya çıkan ve giderek artan mutluluğu izlemekten yoksun bırakır.
Bundan sonraki de uzun süre yapılan yoğunlaşmanın bazı yararlı etkilerinden söz edilmektedir. Deri Yoga ve Zen yoğunlaşma tekniği uygulayıcılarının fizyolojisi arasında benzerlikler görülmüştür. Fakat arada önemli bir fark vardır: Zen rahiplerinde ve yogilerde görülen sonuçlar açıkça on beş yirmi yıllık bir pratik sonunda ortaya çıkar, oysaki Transcendental Meditation’nin sonuçlan daha ilk meditati on’dan başlayarak hemen görülür.
Bu karşılaştırma yoğunlaşmanın dolaylı ve zor bir yoldan istenilen amaca bir yaklaşım sağladığım göstermektedir. Yoğunlaşma tekniği uygulayan kimselerde, uzun yıllar pratik yaptıktan sonra “Saf uyanıklık” durumunu yaşayabilirler. Bu yüzden kendiliğinden derhal olabilecek bir şeyi izlemeyi bilmediklerinden geri kalırlar.
Zihinsel hareketin çaba harcamaksızm ve yön verilmeksizin hafifletilmesi, Transcendental Meditation ana süreciyle kolaylaşınca bu yolla saf uyanıklığın açığa çıkmasından doğan her yaşantı izlenebilir.
Psikolog Robert Omstein şöyle diyor:”Öyle görünüyor ki merkez sinir düzeninin yapısının bir sonucu olarak, uyanıklılık bir tek değişmez uyan kaynağına bağlanırsa, bunu “dış dünyanın bilincinin kesilmesi” izler. Meditaüon hak kmdaki tüm genel öğretiler budur… “Çeşitli pratikler arasındaki bir bakıma şaşırtıcı yüzeysel farklar anladığımız kadariyle dikkati tek bir süreç üzerinde toplamak için geçerli yardımdadır. Böylece sürekli olarak sinir düzeni aracılığıyla ayni gidiş tekrar edilir. Bir kez bu durum elde edilince genel bir yaşantı ortaya çıkar. “Dış çevre bilincinin azalması ve bir süre için kaybolması.”
Omstein, Transcendental Meditation’deki mantramn tekrarındaki bütünüyle yoğunlaşmadan ve bir nokta üzerinde toplanmadan uzak yönü yanlış yorumlamaktadır. Bununla birlikte meditation tekniklerinin altında, zihnin doğal eğiliminin kendi öz yapısında yerleşmek olduğunu söylemekle önemli bir delil ortaya koymaktadır. Bu da tek bir düşüncenin giderek çekiciliği artan bir biçimde izlenimini yapmak yoluyla olabilir.
Benzer Yazılar
- Budizm ve Hint Felsefeleri
- Evrenin Bütünlüğüne Ulaşmak
- Rüya Mitolojisi
- Gerçek Medyumlar Hakkında
- Astral Seyahat