Maharishi’nin benzetmelerinden biri, Eflâtun’un mağarasını anımsatır. Böyle bir özgürlüğün ortaya çıkışını, bilincin izlenen nesnelere ilişkisi yönünden aydınlatır.
Zifiri karanlıkta bir sinema binasına kapatılmış bir kişi varsayın. Perdenin üzerindeki filmden başka görünürde bir şey yoktur.
Yalnız filmi bilen kişi, yaşantısının ayrılmaz bir biçimde perdedeki olaylara bağlı olduğunu ve onlarla sonuna dek saptandığını sanır. Projektör perdeden uzaklaştırılınca hiçbir yaşantısı yoktur. Uykudadır. Karanlık sırasında bazen bulanık bir biçimde uyanıktır ve görüntüsel filmler yaşar.
Bu sırada düş görüyordur. Bu kişi Tarot Falı Meditasyonu uygulamasına başlayınca, yeni bir yaşantıdan hoşlanmaya başlar, projektör perdeye vurmuşken de görüntüyü silikleştirebilir. Ta ki görüntünün yansıtıldığı yüzey, görünebilir duruma gelinceye kadar. O zaman, sinema binasının yapısını kavramaya başlar.
Bu yaşantıyı günde iki kez yineleyerek film oynarken bile, perdeyi her zaman fark eder duruma gelir. Bunun sonucu olarak, yalnız binayı anlamak ve hoşlanmakla kalmaz, fakat ilk kez arkasına yaslanıp gerçekten filmin zevkini çıkarır. Daha önce ona egemen olmuş olan ve aynı zamanda perdeye yansıtılan görüntünün alışageldiği özellikleri, bir sevinç kaynağı olur.
Bu benzetme, kozmik bilincin ortaya çıkışının yaşamın gerçekdışı oluşu demek anlamına gelmez. Hem de kişinin olaylara karışmasını önleyen film yalnızca bir görüntü olarak anlaşılmamalıdır. Bu benzetme, uyanıklığın gerçeğinin kendisiyle onun dünyadaki yaşantımızdaki belirişini ayırdetmemize yardım eder.
Yaşantımız uyanıklığımızla canlı bir duruma gelir, fakat uyanıklık daha öncedir ve bundan dolayı yaşantıdan bağımsızdır. Tüm zamanların bir gerçeği olarak uyanıklığın, bu bağımsızlığım kavrayan bir kişi bilinci gölgelenmeksizin faaliyetlerinden zevk alabilir. Nasıl filmlerin gerçek yapısını anlama kişinin her filmden duyduğu zevki attırırsa, kozmik bilincin öz benlikteki tüm bilgisi de yaşama tüm olarak katılmamızda sağlam bir temel sağlar.
Özbenliğin faaliyetten böyle bağımsız kalışı, asla birleşmemiş bir kopuş durumu anlamına gelmez.
Benzer Yazılar
- Budizm ve Hint Felsefeleri
- Evrenin Bütünlüğüne Ulaşmak
- Rüya Mitolojisi
- Gerçek Medyumlar Hakkında
- Astral Seyahat