Zekânın 3. Dönemi Yolculuğu

Zekânın 3. Dönemi Yolculuğu

Tasarımcı Evrenlerindeki EvrimZekânın 3. dönemi yolculuğun bütün olarak bir anlam ifade ettiği içsel mekânı bulmaya dairdir. Hayat kayıp bir cennet değildir ancak yeniden kazanılabilen bir cennettir. Sadece yolculuğa devam ederek, daha iyisini umut edip arzulayarak ergenlik dönemini kapatmalı ve yetişkinlik dönemine geçmeyi özellikle tercih etmeliyiz.
Bu kitaptaki yolculuk, zekânın üç döneminin nasıl olup da hayatın gerçek anlamını oluşturduğunu gösteriyor, hayatın gerçek anlamına ben ’Gerçek Dururm’ diyorum. Gerçek durumu anlayabildiğimiz zaman manzarada yeni ve ilham verici şeyler keşfetmeye yönelik adım attıkça her şeyin değiştiğini görmeye başlarız. Tam da bu noktada tek tek değineceğimiz yedi aşama; Hayatta yol almak için ve artık tam da dünyadan bezmiş, umutsuz ve yeni hiçbir şey göremiyor olduğumuz noktada, hayatın zenginliklerini ve potansiyelini görmek için…

En zekimiz bile gem vurulmuş arzular ve kuralsız kalp atışları karşısında çaresiz kalabilir. Yüksek IQ’lu kimseler özel hayatlarmda hiç beklenmedik bir şekilde başarısız olabilirler. Üniversite eğitiminde alınan IQ veya SAT değerleri ve ders notları, popüler anlayışın ter* sine, kişisel yaşamda kimlerin başarılı olacağını, hiç hatasız kestire bilme özelliklerine sahip değillerdir. Eniyi ihtimalle bu noktada IQ’nun başarısı % 20dir, % 80’i ise diğer faktörlere aittir.

Goleman’in kitabında hiç de azımsanmayacak bir bölüm ayırarak ifade ettiği üzere duygusal zekâ ben onu EQ (duygusal katsayının kısaltması) olarak adlandırıyorum popülerleştikçe “diğer güçler” dediğimiz ve zeki olmanın gerçekte ne demek olduğunu açıklayabilecek diğerleri hakkındaki genel farkındalık çerçevesi de genişlemiş oldu. Go leman’ın teşhis ettiği bazı unsurlar bir zamanlar karakterin nitelikleri ya da özellikleri olarak sınıflandırılıyordu:

Kendi kendini motive edebilmek ve engellemeler karşısında dayanıklı olabilmek

Kişinin dürtülerini kontrol altına alması ve tatmin duygusunu erteleyebilmesi

Kişinin ruh halini düzenleyebilmesi, gözlemleyebilmesi ve düşünce yeteneğini dibe vurduracak stresten kendini uzak tutabilmesi

Empati yeteneğine ve daha iyisini umut edebilme kabiliyetine sahip olmak

Goleman yaptığı araştırmalar sonucu, duyguların, hareketlerimizi açıklayan kendine has bağlantı ağları ve kapasiteleriyle ve de en önemlisi kendilerine özgü öğrenme ve geliştirme yetileriyle, IQ’dan ayrı ve farklı bir zekâ parçası olduğunu gösterdi. Son derece etkileyici ve gittikçe gelişme kaydeden bir beyin bilimi araştırması gerçekleştirdi.

Benzer Yazılar

Leave a Reply