KİTLESELLİKTEN UZAKLAŞMA

KİTLESELLİKTEN UZAKLAŞMA

logoİkinci Dalga etkisini hissettirirken, haberleşme araçları sürecin hızlanmasında büyük rol oynadı. Ama günümüzde beklenmedik ve tuhaf bir değişiklikle karşılaşıyoruz: Üçüncü Dalga hızla yaklaşırken, kitlesel haberleşme araçlarının etkilerinin artmak bir yana azaldığını gözlemliyoruz. Birçok alanda, kitlesellik yerine bireyselliği hedef alan haberleşme araçları hâkimiyet kazanıyor.

Gazeteler, bu konuda ilk örnek olarak ele alınabilir. İkinci Dalga kitlesel haberleşme araçlarının en eskisi olan gazeteler, bugün hızla tiraj kaybediyorlar. 1973 yılında, Birleşik Devletler’de günde toplam 63 milyon gazete dağıtılıyordu. O zamandan beri nüfiıs artarken, tiraj giderek düştü. 1978 yılında toplam rakam 62 milyondu. Diğer yandan, her gün bir gazete okuyan nüfus 1972’de yüzde 69 iken, 1977 yılında yüzde 62’ye düştü ve bu durum, ülkenin en büyük gazetelerini ciddi şekilde sarstı.

1970-1976 yılları arasında New York’ta üç büyük gazete, toplam 55,000 tiraj kaybetti. 1973 yılında tirajında zirveye vuran Los Angeles Times, 1976 yılına kadar 80,000 tiraj kaybetti. İki büyük Philadelphia gazetesi 150,000, iki Cleveland gazetesi 90,000 ve iki San Francisco gazetesi 80,000 tiraj kaybetti. Ülkenin çeşitli yerlerinde çok sayıda küçük gazete yayımlanmaya başladı ama Cleveland News, Harford Times, Detroit Times, Chicago Today ve Long Island Press gibi önemli Amerikan gazeteleri ortadan kayboldu. Aynı durum İngiltere’de de gözlemlendi; 19651975 yılları arasında, ülke çapında yayım yapan günlük gazetelerin tirajında yüzde 8 azalma görüldü.

Tirajlarda böylesine bir düşüş yaşanmasının nedeni, sanılanın aksine, televizyon değildi. Günümüzde büyük tirajlarla yayın yapan günlük gazeteler, çok küçük tirajlarla yayın yapan on beş günlük dergilerle rekabet ediyor. Bu dergilerin büyük bir pazarı olmadığı açıktır; daha ziyade şehir bölgelerinin belli yerlerinde satılırlar ve genellikle yerel reklam ve haberler yayınlarlar. Diğer yandan, yüksek tirajlı gazeteler, potansiyellerine ulaştıktan sonra son derece önemli bir sorunla yüzleşmeye başladılar: Düşük tirajlı basın, hemen arkalarındaydı!

Yüksek tirajlı dergiler, bu açıdan bir diğer örneği oluşturuyorlar. 1950’lerden bu yana, Birleşik Devletler’de büyük bir derginin kapanmadığı tek bir yıl yaşamadık. Life, Look, Saturday Evening Post ve daha birçokları, önce yayınlarını belli bir süre durdurdu ve daha sonra düşük tirajlı dergiler olarak yeniden yayma başladı.

Benzer Yazılar

Leave a Reply