Hepimizin ister paylaşılan bir topluluk, etnik ya da dini bir grup isterse siyasi bir partinin bir üyesi olarak daha geniş, kişiler arası ilişkiler ağının bir parçası olabileceğimizi bilmek iyi bir haberdir. (Eski Yunan’da, “siyaset” kelimesi, kişisel ya da aile refahının ötesinde bir şeylerle ilgilenmek anlamına gelmektedir.)
Andrevv Mavvson, “Toplumumuz gittikçe daha fazla ‘ben, ben, ben’ ve ‘benim küçük dünyam’ diyerek ‘eğer ben kendimi iyi hissediyorsam her şey daha iyidir,’ şeklinde düşünmeyi alışkanlık haline getirmektedir,” demektedir. “Fakat bunun doğru olmadığına inanıyorum. İnsanların başkaları ile iletişime geçip birlikte bir şeyler yaptıkça onları daha fazla düşünmeye ve onlarla ilgilenmeye başladıklarına inanıyorum. Bu sayede başka insanlara iyilik yapmakta, iyi davranmakta ve aynı şekilde kendi dünyalarını da iyileştirmektedirler. Mutluluk gerçekte, ‘biz, biz, biz’dir.”
Olumlu psikoloji uzmanı Martin Seligman, mutluluğun üç belirgin özelliğini listelemektedir:
• Keyifli yaşamak (bir kadeh şarap).
• İyi yaşamak (çalışma, romantizm, hobiler).
• Anlamlı yaşamak (siyaset, din ya da toplumsal uğraşlar gibi kendinizden daha büyük şeylerin yararına kendi güçlü yanlarınızı kullanmak).
Seligman, mutlu ve tatmin edici bir yaşama götüren bu üç yol içinde bize en uzun dönemli tatmini verenin anlamlı bir yaşam olduğuna inanmaktadır. Eğer yaşamımızı geçici tatminlerle doldurursak, er ya geç aynada kendimize bakıp, “her şey bundan mı ibaret?” diye soracağız.
Hepimiz de gerçekten neyin önemli olduğunu bilmek istiyoruz. Bir değişim yaratabileceğimizi bilmek istiyoruz.
Seligman, “zevke karşı hayırseverlik” olarak adlandırdığı artık klasik haline gelmiş egzersizi sayesinde psikoloji öğrencilerinin zevkli etkinlikleri ile hayırsever etkinliklerini inceleyip ardından bunları yazmalarını sağlamıştır. Bu çalışmanın sonucunun insanın yaşamını değiştirecek kadar büyük olduğunu söylemektedir.
Eğlenceli etkinliklerin (televizyon izlemek, dondurma yemek) ardından hissedilen iyi olma hali, iyiliksever etkinliklerin (mutfakta gönüllü çalışmak, okul etkinliklerine yardımcı olmak) ardından hissedilen iyi olma halinin yanında sönük kalmaktadır. Seligman bunun sonucu olarak nezaketin ve iyiliğin büyük bir zevk olduğunu söylemektedir. “Bu tür eylemler güçlü yanlarımızı açığa çıkarmakta ve bunları kullanmamızı sağlamaktadır. Nezakete, neşe gibi ayrı bir olumlu duygu eşlik etmemekte, daha çok kişinin kendini tümüyle unuttuğu bir durum yaratılmaktadır. Bu noktada zaman durmaktadır.” Başka kelimelerle ifade edersek bu, klasik bir akış deneyimidir.
Benzer Yazılar
- Burçlar ve Yaratıcılık: Sanatsal Enerjinizi Keşfedin
- Tarot Kartları ve İçsel Şifa
- Astroloji ve Sağlık: Hangi Burç Hangi Organı Temsil Ediyor?
- Tarot Falı ve Günlük Pratikler: Kendi Kartınızı Çekme
- Rüyalarınızda Ölen Kişilerin Mesajları